Subject: Kinnistusraamatuseadmuse muutmise seadus
From: "Krista Raudsepp" <[email-masked]>
To: "RIK info" <[email-masked]>
Cc: Merle Laurimäe <[email-masked]>,Mihkel Veskimägi <[email-masked]>
Date: Thu, 30 Jan 2025 16:47:43 +0200

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere

Nagu oleme varasemalt selgitanud, siis kehtima on jäänud kinnistusraamatu
§ 74, mille kohaselt kinnistustoimikuga võib tutvuda ja sellest
väljatrükke saada õigustatud huvi olemasolu korral. Ka seadusmuudatuse
seletuskirja järgi säilib võimalus saada õigustatud huviga isikutel
andmeid teabenõude korras.

Käesolevaga edastan Julianus Inkasso OÜ juhatuse liikme poolt
allkirjastatud taotluse, milles põhjendame oma soovi, s.o õigustatud huvi
kinnistusraamatu seaduse § 74 ja IKÜM artikkel 6.1.f (õigustatud huvi)
alusel inkassoteenuse osutamise eesmärgil riiklikust registrist s.t
kinnistusraamatust andmete saamiseks.

Selgituseks lisamise, et andmevahetamise lepingu on Julianus Inkasso OÜ
sõlmitud ka Transpordiametiga (mille osas on Transpordiametile samuti
edastatud õigustatud huvi analüüs). Nimelt on liiklusregistri regulatsioon
analoogne – ka liiklusregistrist teabenõude alusel päringute tegemine
eeldab õigustatud huvi alusel olemasolu. Transpordiameti ja Julianuse
vaheline andmevahetus toimub infosüsteemide andmevahetuskihi (X-tee)
kaudu.

Lugupidamisega

Krista Raudsepp

 <https://www.facebook.com/aktivafinancegroup>
<https://www.linkedin.com/company/aktiva-finance-group/>

From: RIK info <[email-masked] <mailto:[email-masked]> >
Date: Thursday, 9. January 2025 at 10:42
To: Krista Raudsepp <[email-masked]
<mailto:[email-masked]> >
Subject: RE: Kinnistusraamatuseadmuse muutmise seadus

Tere

Tänan kirja eest.

XML-teenus on nn mugavusteenus, mis võimaldab kinnistusraamatu andmeid
pärida suuremas koguses. XML-teenuse teel tehtud päringutele kehtivad
samad reeglid, mis tavapäringutele (nii otsingu tingimused kui tasu).
Seadus ütleb, kellel on õigus vastavate kriteeriumite alusel päringuid
teha, mitte ei reguleeri olukorda, mil viisil või kes ei tohi päringuid
teha.

Õigus teabenõude raames andmeid küsida jääb alles.

Samuti soovitame saata juhatuse liikme poolt digitaalselt allkirjastatud
avaldus, kus tuues ära õiguslikud alused, põhjendate oma soovi lepingulise
kliendina füüsilise isiku järgi otsingu kasutamiseks.

Lugupidamisega

 <http://www.rik.ee/>

Hedi Stenman

Kliendihaldur

Klienditoe tiim

[email-masked] <mailto:[email-masked]>

 <https://www.facebook.com/profile.php?id=100068614174252>

 <http://www.instagram.com/rikikad>

<http://www.linkedin.com/company/centre-of-registers-and-information-syste
ms>

 <http://www.rik.ee>   www.rik.ee

From: Krista Raudsepp <[email-masked]
<mailto:[email-masked]> >
Sent: Wednesday, January 8, 2025 1:52 PM
To: RIK info <[email-masked] <mailto:[email-masked]> >
Subject: Re: Kinnistusraamatuseadmuse muutmise seadus

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere

Täname RIK´i 02.01.2025. a edastatud vastuse eest. Julianus Inkasso OÜ on
teie vastusest lähtudes analüüsinud asjakohast seadust ja selle juurde
kuuluvat seletuskirja ning pöördub täiendavalt.

Esmalt kirjutate: “KRS § 74 lõiked 41 ja 42 kehtivad ka XML-teenuste ja
API-liidestuste kaudu tehtavatele päringutele.” – Küll aga seaduse
muudatuse tekstist ei tulene, et päringud on edaspidi keelatud XML teenuse
ja API liidestuse kaudu.

Nimelt sedastab seadus selgelt, et isikute ringi kitsendati ainult
veebilehe kaudu tehtavate päringute osas:

“ „(41) Käesoleva paragrahvi 4. lõikes nimetatud veebilehe kaudu
kinnistusraamatu andmeid pärides võib päringu aluseks olla: /---/

(42) Lisaks käesoleva paragrahvi 41. lõikes nimetatud alustele võivad
kinnistusraamatu andmeid pärida füüsilise isiku nime ja isikukoodi alusel
järgmised isikud:”

Seega esmalt, millele tugineb tõlgendus, et XML-teenuste ja
API-liidestuste kaudu tehtavatele päringutele kitsendused kohalduvad.

Teiseks ja mis veelgi olulisem: nende isikute ringi kitsendamisega, kes
saab veebilehe kaudu lihtsustatult ise päringuid teha, ei kadunud
seadusest ära isikute õigus saada andmeid õigustatud huvi alusel. Ka
pärast 15.01.2025 kehtib kinnistusraamatu seaduses edasi norm: „§ 74
Kinnistustoimikuga võib tutvuda ja sellest väljatrükke saada õigustatud
huvi olemasolu korral. Kinnistu omanik, notar, kohtutäitur, kohus ja
järelevalveõiguslik asutus ei pea kinnistustoimikuga tutvumiseks tõendama
õigustatud huvi.“

Niisamuti ka EL-i isikuandmete kaitse üldmäärus (IKÜM) sedastab
isikuandmete töötlemise õiguslike alustena nii seadusest tuleneva
kohustuse (IKÜM art 6.1.c) kui ka õigustatud huvi(IKÜM art 6.1.f).

Kui loete seadusmuudatuste seletuskirja (
<https://www.riigikogu.ee/tegevus/eelnoud/eelnou/3ea285ae-c87b-4e5d-9488-0
89276c31dff/kinnistusraamatuseaduse-muutmise-seadus/> eelnõu 467 SE), siis
ka seal sedastatakse selgelt, et Kinnistusraamatul tuleb õigustatud huviga
isikule info teabenõude raames edastada („Eelnõus on valitud lahendus, mis
piirab just teabe saamise viisi, jättes võimaluse vajadusel teabenõude
korras andmeid saada.  Näiteks võib võlausaldajatel tekkida vajadus teha
kindlaks võlgniku varaline seis, et kaaluda tsiviilkohtumenetluse
seadustiku (TsMS) § 378 lg 1 punktides 1 ja 2 sätetatud hagi tagamise
abinõu rakendamist (kohtuliku hüpoteegi või keelumärke kandmine
kinnistusraamatusse“).

Julianus Inkasso OÜ-l on andmete saamiseks õigustatud huvi ja võime
edastada ka sellekohase analüüsi s.t tõendada õigustatud huvi olemasolu.
Lühidalt selgitame, et Julianus vajab andmeid sellistel seaduspärastel
õigustatud huvi eesmärkidel nagu hagi tagamine, menetluskuludeks tagatise
küsimine, võimalike notariaalsete kokkulepete sõlmiseks, ja kohtuvälises
menetluses väga suurte võlanõuete puhul kliendi kasuks hüpoteegi seadmise
kokkuleppe sõlmimine - kõik on nii inkasso- kui õigusabiteenuste
osutamiseks õigustatud ja vajalikud).

Seega kui jääte ka selle juurde, et Julianust kitsendatud isikute ringis
ei ole, siis ei saa vaidlust olla, et Julianusel (kellel on seejuures ka
Finantsinspektsioonist inkassoteenuse osutamise luba) ning Inkasso
Õigusbürool on Kinnistusraamatust andmete saamiseks õigustatud huvi.

Palume selgitust kuidas siit edasi läheme?

Kuidas Kinnistusraamat näeb, et tagatakse Julianusele arvukate õigustatud
päringute võimalikult kiire ja mugav vastamine s.t et see ei koormaks
ülemääraselt ei teid ega meid.

Lugupidamisega

Krista Raudsepp

 <https://www.facebook.com/aktivafinancegroup>
<https://www.linkedin.com/company/aktiva-finance-group/>

From: RIK info <[email-masked] <mailto:[email-masked]> >
Date: Thursday, 2. January 2025 at 15:01
To: Krista Raudsepp <[email-masked]
<mailto:[email-masked]> >
Subject: RE: Kinnistusraamatuseadmuse muutmise seadus

Tere

Tänan kirja eest.

Alates 15.01.2025 saavad füüsilisest isikust kinnisasja omaniku nime ja
isikukoodi järgi andmeid otsida kinnistusraamatuseaduse § 74 lõikes 42
nimetatud isikud seaduses sätestatud ülesannete täitmiseks.

KRS § 74 lõiked 41 ja 42 kehtivad ka XML-teenuste ja API-liidestuste kaudu
tehtavatele päringutele.

Seega kinnistusraamatu lepingulised kliendid, kellele ei kohaldu KRS § 74
lg 42, ei saa edaspidi teha päringuid füüsilise isiku nime ja isikukoodi
järgi.

Kinnistusraamatu XML teenus „Objektide arv“ jääb avatuks kõikidele
lepingulistele klientidele.

Juhul kui Julianus Inkasso OÜ leiab, et kuulub kinnistusraamatuseaduse §
74 lõikes 42 nimetatud isikute hulka, palume saata digitaalselt
allkirjastatud avaldus, kus on ära toodud viited, milliste seaduses
sätestatud ülesannete täitmiseks vajatakse juurdepääsu füüsilise isiku
nime ja isikukoodi järgi otsingule.

Lugupidamisega

 <http://www.rik.ee/>

Hedi Stenman

Kliendihaldur

Klienditoe tiim

[email-masked] <mailto:[email-masked]>

 <https://www.facebook.com/profile.php?id=100068614174252>

 <http://www.instagram.com/rikikad>

<http://www.linkedin.com/company/centre-of-registers-and-information-syste
ms>

 <http://www.rik.ee>   www.rik.ee

From: Krista Raudsepp <[email-masked]
<mailto:[email-masked]> >
Sent: Thursday, January 2, 2025 10:34 AM
To: RIK info <[email-masked] <mailto:[email-masked]> >
Subject: Kinnistusraamatuseadmuse muutmise seadus

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere

Julianus Inkasso OÜ pöördub seoses 15.01.2025. a jõustuva
kinnistusraamatuseaduse muutmise seadusega. Kas Julianus Inkasso OÜ saab
õigesti aru, et alates 15.01.2025. a Julianus Inkasso OÜ poolt
e-kinnistusraamatusse tehtavate päringute osas muutusi ja muudatusi ei
toimu?

Head uut aastat soovides!

Krista Raudsepp

 <https://www.facebook.com/aktivafinancegroup>
<https://www.linkedin.com/company/aktiva-finance-group/>